ACCOMMODATIE

Op 21 september 2013 heeft gedeputeerde Jannewietske de Vries officieel de deuren van Zeilcentrum Grou geopend.

In het hart van Friesland, te midden van de meren, ligt het inspirerende Grou.  Grou is één van de oudste watersportplaatsen van Nederland. Zo is Grou, in de eerste helft van de vorige eeuw met de opkomst van de watersport, ontdekt door vele zeilers, motorbootvaarders, kanoërs, wandelaars, fietsers en natuurliefhebbers. Gelegen in het hart van Friesland is Grou een uitstekende uitvalsbasis voor waterrecreanten en natuurliefhebbers. Op of langs het water van de vele fraaie meren en plassen, die met elkaar in verbinding staan via honderden sloten, vaarten en kanalen, is het puur genieten van rust en ruimte.

Zeilcentrum Grou is een geweldige accommodatie, op een ideale locatie… Naast het Prinses Margriet kanaal, veilig achter de strekdam. In de havenkom, dicht bij het centrum van het oude dorp. Een accommodatie die ruimte biedt aan de vertrouwde jeugdzeiltraingen en diverse zeilwedstrijden in Grou. Maar ook een accommodatie die mogelijkheden biedt om nieuwe activiteiten te ontwikkelen. Een ideale uitvalsbasis voor zeilwedstrijden, trainingen en andere watersport.

Zeilcentrum Grou wordt onder andere gebruikt door de zeilsport:

• als volwaardig wedstrijdcentrum voor de wedstrijden van Frisia en andere verenigingen;
  • als uitvalsbasis voor de jeugdzeiltraining;
  • als cursuscentrum om de theorie van het zeilen onder de knie te krijgen;
  • als uitvalsbasis voor schoolwatersport;
  • als startpunt om te zeilen / watersporten met mensen met een beperking;
  • als centrum voor kennismaking met de zeilsport voor volwassenen.

Zeilcentrum Grou kan gebruikt worden voor de watersport in het algemeen:

• als startpunt voor bijvoorbeeld sup-trainingen;
  • als locatie voor het zeilen met radiografisch bestuurbare boten;
  • nieuw te ontwikkelen activiteiten.

Zeilcentrum Grou kan ook gebruikt worden als multifunctionele ruimte en ontmoetingsplaats voor:

• activiteiten van diverse verenigingen, bedrijven en organisaties. Bijvoorbeeld voor vergaderingen en andere bijeenkomsten. Zo is het Zeilcentrum ingezet als stembureau, vergaderlocatie voor diverse verenigingen, clubbijeenkomsten van o.a. de valkenclub en de jollenclub, ontvangstlocatie voor de start van het baggeren in het kader van het Friese Merenproject, een avond van de Krite Grou, etc.etc.
  • bedrijfsactiviteiten / uitjes die in combinatie met zeilen georganiseerd worden.

Een hapje en een drankje

In het vaarseizoen is het Zeilcentrum dagelijks geopend en kunt u in het Zeilcentrum terecht voor een hapje en een drankje. Vanaf het terras en vanuit het Zeilcentrum heeft u een prachtig uitzicht op het pikmeer.

Sanitaire voorzieningen voor alle bezoekers van de Blikpôle

Door de herinrichting van de Blikpôle en het nieuwe strandje, is het er af en toe een drukte van belang. Badgasten, passanten van de haven en dagjesmensen recreëren graag op deze mooie plek, met uitzicht op het Pikmeer. Voor al die bezoekers zijn de sanitaire voorzieningen van het zeilcentrum vrij toegankelijk.