1e meerpaal voor Zeilcentrum Grou

sep

Zaterdag 22 september 2012 vond er een historisch moment plaats: de eerste meerpaal voor het Zeilcentrum Grou werd geslagen door gedeputeerde Jannewietske de Vries in samen werking met wethouder Felix van Beek. Daarnaast werd het een bord met hierop het toekomstige zeilcentrum onthuld door Ritske van der Meer en Wouter Oost. Wat tevens de start is van de commissie 'Alles Is Mooglik' i.o. Een nieuw initiatief van KWV Frisia in samenwerking met Zeilcentrum Grou om aangepast zeil-/watersport mogelijk te maken in Grou.

Enny van der Wiel, voorzitter van de Stichting Zeilcentrum Grou, memoreerde in haar toespraak aan de goede samenwerking met de verschillende partijen om het zeilcentrum te realiseren. Ondanks dat er nog een gat zit in de begroting durven wij als bestuur het aan om te starten met de bouw. De hoop is dan ook dat nu het zeilcentrum een feit is, we sponsoren alsnog over de streep te kunnen trekken.

Gedeputeerde Jannewietske de Vries vond het een eer om in haar geboorte dorp deze handeling te mogen uitvoeren. Ook vond ze het fijn om naast ouderen ook veel jeugd met zwemvestjes te zien. Een nieuwe generatie watersporter lijkt voor Grou gegarandeerd. Wethouder Felix van Beek voerde een van zijn laatste officiële handelingen uit voor de gemeente Boarnsterhim. Hij vond dat de steigers langs de strekdam van de gemeente en het zeilcentrum een mooie afsluiting worden van het Waterfront Grou.

Nadat Felix van Beek de starttoeter van het startschip had bediend, sloeg Jannewietske de Vries de eerste meerpaal van het Zeilcentrum Grou. Daarna volgde een kort interview van Enny van der Wiel met KWV Frisia bestuurslid Durk Talsma. KWV Frisia heeft als doelstelling 'Iedereen kan zeilen' en door de komst van het Zeilcentrum wordt het mogelijk om aangepast zeilen te realiseren.  Zeilen voor iedereen mogelijk te maken, dat is het doel. Hierna onthulden Ritske van der Meer en Wouter Oost met een mini J (speciale boot voor mensen met een beperking) en een optimist (ondanks de beperking van Wouter goed door hem te zeilen met wat kleine aanpassingen).

Zie hier voor een reportage van Omrop Fryslan.

Meer info over aangepast zeilen/watersport zie het contactformulier van Durk Talsma van Frisia.